12. NKG – SLUŽBA ČITANJA – f – SV. IRENEJ

XII. TJEDAN KROZ GODINU – PETAK
12. NKG – Sv. Irenej, biskup i mučenik

SLUŽBA ČITANJA

SVETI IRENEJ, BISKUP I MUčENIK: Rođen je oko godine 130. Odgojen j e u Smirni . Bio je učenik svetoga Polikarpa, biskupa Smirne. Godine 177 . bio je prezbiter u Lyonu u Francuskoj , a malo zatim postade i biskupom toga grada. Napisao je djela kojima je katoličku vjeru branio protiv gnostičkih zabluda.Kako se priča, okrunjen je mučeničkom slavom oko godine 200.

R. Bože, u pomoć mi priteci.
O. Gospodine, pohiti da mi pomogneš.

Slava Ocu. Kako bijaše.
Aleluja.

Izostavlja kad neposredno prethodi Pozivnik.

POZIVNIK

HIMAN

O mučeniče blaženi,
Tvoj pobjedni dan slavimo
Kad Krist te nebom usreći
Za tvoju krv prolivenu.

Pobijedio si krvnika
I krutog suca zemaljskog,
A Krist ti, Sudac preblagi,
Nebesku radost dosudi.

Sa anđelima kraljuješ,
U svijetloj blistaš odjeći
Što smrt je tvoja ubijeli
U krvi Krista Jaganjca.

Zagovaraj nas molitvom,
Izmoli Kristov blagoslov:
Da savjest teret odbaci,
Proštenja milost osjeti.

Pohiti nama u pomoć,
Kod Krista za nas posreduj:
Da molitve nam usliši
I sve nam grijehe oprosti.

Sa Sinom Ocu slava sva
Ko Tješitelju presvetom
Što neuvelim vijencem te
Za ljubav vjernu okruni.
Amen.

PSALMODIJA

1^ Antifona
Bože moj, ne krij se molbi mojoj što ti je upravljam 
dok me grešnici tlače.

PSALAM 55 (54)  Molitva nakon izdajstva prijateljeva
Juda, poljupcem Sina Čovječjeg predaješ? (Lk 22,48).

I (2 – 9)

Čuj, Bože, molitvu moju, †
ne krij se molbi mojoj: *
obazri se na me i usliši me!
Mučim se u svojoj tjeskobi, †
zbuni me vika dušmanska *
i tlačenje grešničko.

Navališe na me nesrećom, *
bijesno me progone.
Srce mi je ustreptalo, *
i strah me samrtni spopade.
Užas me i trepet hvata, *
groza me obuze.

Zavapih: »O, da su mi krila golubinja, *
odletio bih da otpočinem!
Daleko, daleko bih letio, *
u pustinji se nastanio;
brzo bih potražio sklonište *
od bijesne oluje i vihora.«

Slava Ocu i Sinu *
i Duhu Svetomu.
Kako bijaše na početku, †
tako i sada i vazda *
i u vijeke vjekova.

1^ Antifona
Bože moj, ne krij se molbi mojoj što ti je upravljam 
dok me grešnici tlače.

2^ Antifona
Gospodin nas izbavlja
iz ruku neprijatelja i tlačitelja.

II (10 – 15)

Smeti ih, Gospodine, podvoji im jezike, *
jer nasilje i svađu vidim u gradu;
danju i noću zidinama kruže; *
bezakonja su i nevolje u njemu.

Usred njega zasjede, *
s ulica mu tlačenje i podlost ne odlaze.
Da me pogrdio dušmanin, *
bio bih podnio;
da se digao na me koji me mrzi, *
pred njim bih se sakrio.

Ali ti, ti si to bio, meni jednak, *
prijatelj moj, moj pouzdanik
s kojim sam slatko drugovao, *
i složno hodismo u Domu Božjemu.

Slava Ocu i Sinu *
i Duhu Svetomu.
Kako bijaše na početku, †
tako i sada i vazda *
i u vijeke vjekova.

2^ Antifona
Gospodin nas izbavlja
iz ruku neprijatelja i tlačitelja.

3^ Antifona
Povjeri Gospodinu svoju brigu
 i on će te pokrijepiti.

III (17 – 24)

A ja ću Boga prizvati, *
i Gospodin će me spasiti.
Večerom, jutrom i o podne tužan ću jecati, *
i on će čuti vapaj moj.

Dat će mi mira od onih koji me progone: *
jer mnogi su protiv mene.
Bog će čuti i njih poniziti, *
onaj koji kraljuje odvijeka.

Jer se ne popravljaju, Boga se ne boje, †
podižu ruke na prijatelje, *
savez svoj oskvrnjuju.
Usta su im glada od maslaca, *
a srce ratoborno;
riječi blaže od ulja, *
a oni — isukani mačevi.

Povjeri Gospodinu svu svoju brigu †
i on će te pokrijepiti: *
neće dati da ikada posrne pravednik.
A njih ti, o Bože, strmoglavi *
u jamu grobnu!
Krvoloci i varalice ni polovicu dana neće doživjeti! *
A ja se u tebe uzdam.

Slava Ocu i Sinu *
i Duhu Svetomu.
Kako bijaše na početku, †
tako i sada i vazda *
i u vijeke vjekova.

3^ Antifona
Povjeri Gospodinu svoju brigu
 i on će te pokrijepiti.

R. Sine moj, čuj moju mudrost.
O. I prigni uho mojoj razboritosti.

PRVO ČITANJE: 
Iz Prve knjige o Samuelu (25, 14 – 24. 28 – 39)

David i Abigajila

U one dane ženi Nabalovoj, Abigajili, javio jedan od Nabalovih slugu ovo: »Eto, David je poslao iz pustinje glasnike da pozdrave našega gospodara, a on ih potjerao. A ti su ljudi bili vrlo dobri prema nama: nisu nas dirali, ništa nismo izgubili dokle god smo bili u njihovoj blizini, kad smo bili u polju. Noću i danju bili su nam kao bedem u sve vrijeme dok smo bili s njima pa-sući stada. Razmisli sada i vidi što ćeš učiniti, jer je gotova pogibija našem gospodaru i svemu njegovu domu; a on je opak čovjek komu se ne može ništa kazati.«
Abigajila brzo uze dvije stotine hljebova, dva mijeha vina, pet zgotovljenih ovaca, pet mjera pržena žita, sto grozdova suhoga grožđa, dvije stotine smokovih kolača, i sve to natovari na magarce. I zapovjedi svojim slugama: »Idite preda mnom, a ja ću za vama.« Svome mužu Nabalu nije kazala ništa. Dok je, jašući na magarcu, silazila iza gorskog zavoja, David je sa svojim ljudima silazio nasuprot njoj, tako da se ona susrela s njima. A David je upravo mislio: »Uzalud sam dakle zaštićivao u pustinji sve što je taj čovjek imao, i ništa mu nije nestalo od svega što je posjedovao! Sada mi vraća zlo za dobro! Neka Bog učini Davidu ovo zlo i neka mu doda drugo ako Nabalu do zore od svega što ima ostavim i ono što mokri uza zid!«
Kad je Abigajila ugledala Davida, brzo sjaha s magarca i pade pred Davida ničice, poklonivši se do zemlje. Bacivši mu se tako pred noge, reče: »Oprosti službenici svojoj njezinu krivnju! Zacijelo će Gospodin osnovati trajan dom mome gospodaru, jer moj gospodar bije Gospodnje bojeve, i za svega tvoga života neće se naći zlo na tebi. Ako se tko digne da te progoni i da ti radi
O glavi, neka život moga gospodara bude pohranjen u škrinji života kod Gospodina, tvoga Boga, a život tvojih neprijatelja neka on baci kao iz praćke. I kad Gospodin učini mome gospodaru svako dobro koje ti je obećao, i kad te odredi da budeš knezom nad Izraelom, onda neka ne bude na smutnju ni na grižnju savjesti mome gospodaru da je ni za što prolio krv i da je sebi pribavio pravdu svojom rukom. I kad Gospodin učini dobro mome gospodaru, sjeti se tada službenice svoje!«
David odgovori Abigajili: »Neka je blagoslovljen Gospodin, Bog Izraelov, koji te danas poslao meni u susret! Neka je blagoslovljena tvoja mudrost, i blagoslovljena bila ti što si me danas zadržala da ne svalim na se krvnu krivicu i da ne pribavim sebi pravdu svojom rukom. Ali, tako mi živog Gospodina, Boga Izraelova, koji nije dopustio da ti učinim zlo: da mi nisi tako brzo izišla u susret, zaista ne bi Nabalu do jutra ostalo ni ono što uza zid mokri!« Nato David primi iz njezine ruke što mu bijaše donijela, i reče joj: »Vrati se s mirom svojoj kući: Gle, uslišao sam tvoj glas i obazreo se na tebe.«
Kad se Abigajila vratila k Nabalu, on je upravo imao gozbu u kući, pravu kraljevsku gozbu: Nabal bijaše veseo i sasvim pijan; zato mu ona ne reče ništa dok nije svanulo jutro. A ujutro, kad se Nabal otrijeznio, pripovjedi mu njegova žena sve što se dogodilo, a njemu obamrije srce u grudima, i on osta kao da se skamenio. A desetak dana poslije toga Gospodin udari Nabala, te umrije. Kad David ču da je umro Nabal, reče: »Neka je blagoslovljen Gospodin, koji mi je ispravio nepravdu što mi je učini Nabal; i Gospodin je očuvao svoga slugu da ne učini zla, a svalio je Nabalovu zloću na njegovu glavu!«

OTPJEV 1 Sam 25, 32. 33; Mt 5, 7
R. Neka je blagoslovljen Gospodin, Bog Izraelov, koji te danas poslao meni u susret! * Danas si me zadržala da ne svalim na se krvnu krivicu i da ne pribavim sebi pravdu svojom rukom.
O. Blago milosrdnima: oni će zadobiti milosrđe. * Danas si me zadržala da ne svalim na se krvnu krivicu i da ne pribavim sebi pravdu svojom rukom.

DRUGO ČITANJE:
Iz Rasprave Protiv krivovjerja, svetog Ireneja, biskupa (4. knj., 20, 5-7)

 Božja je slava živi čovjek; a čovjekov se život sastoji u prihvaćanju Boga

Sveti Bog daje život, zato oni, koji Boga gledaju, primaju život. Nedostižan, tajanstven, nevidljiv daje se vidjeti, doživjeti i doseći, da bi nam dao život, koji ga vidimo i gledamo. Nije moguće živjeti bez života, nema života bez uključivanja Boga, uključivanje je gledanje i radovanje njegovoj dobroti.

Ljudi će dakle vidjeti Boga, da bi mogli živjeti. Postati će besmrtni i pobožanstveni u snazi viđenja Boga. Kao što sam već rekao, tu su misao proroci izrazili u prispodobi: da će Boga vidjeti oni ljudi, koji imaju njegovoga Duha i čekaju njegov dolazak. To je rekao i Mojsije u svojoj petoj knjizi: danas smo vidjeli da čovjek može ostati na životu iako mu Bog govori.

Beskonačni i svemogući Bog, koji u svemu stvorenom djeluje, obično nevidljiv  i neosjetljiv na sve stvari, ali mu nisu nepoznate. Sve nas Riječ  uči, da je jedan  Bog Otac, koji prožima sva stvorenja i svima daje život. Tako je rečeno u Evanđelju: Boga nitko nikada ne vidje: Jedinorođenac – Bog – koji je u krilu Očevu, on ga obznani.

Sin dakle od početka obznajuje Oca, koji je od početka s Ocem. U najprikladnijem trenutku je ljudskom rodu  po smiselno uređenom redu objavio proročka viđenja, različite darove, svoje poslanstvo i slavo Oca. Gdje je red, tu je i sklad; gdje je sklad, tu su i povoljne okolnosti, gdje se govori o povoljnim okolnostima, mislimo na dobrobit.

Tako je Isus postao upravitelj Očeve milosti u korist ljudi, s tim da se za njih toliko zauzeo, da im se otkrio kao Bog koji je postao čovjekom. Međutim on je zadržao nevidljivost Oca, da ga ljudi ne prezru, ali i zato što, da bi čovjek mogao uvijek za nečim težiti. U isto vrijeme on otkriva Oca u različitim zahvatima u povijesti, da ne bi čovjek – potpuno bez Boga – prestao biti. Samo je slava Božja i život čovjeka sastoji se u prihvaćanju Boga. Gdje je Božja objava, kao izvor stvaranja, daje život svemu, što živi na zemlji, tim više otkrivaju Oca, što ga je donio Krist, daje život svima, koji Boga prihvaćaju.

Otpjev (Mal 2, 6; Ps 88, 22)
R. Zakon istine bijaše u njegovim ustima i pakost mu ne kaljaše usana. * u miru i pravičnosti hodio je sa mnom, govori Gospodin.
O. Da ruka moja svagda ostane s njime i moja mišica da ga krijepi. * U miru i pravičnosti hodio je sa mnom, govori Gospodin.

Molitva
Bože, ti si svetom biskupu Ireneju dao da uspješno učvrsti pravi nauk vjere i mir Crkve. Po njegovu zagovoru obnovi nam vjeru i ljubav da se uvijek zalažemo za jedinstvo i slogu. Po Gospodinu

O. Amen.
Blagoslivljajmo Gospodina.
O. Bogu hvala